تبلیغات
کاوش یک - آیا آیفون 5 انقلابی خواهد بود؟

آیا آیفون 5 انقلابی خواهد بود؟

سه شنبه 21 شهریور 1391  03:57 ب.ظ

نوع مطلب :» شایعه ،» فناوری ،


tim-cook-steve-jobs.jpg

معمولاً وقتی صحبت از آمدن محصولات جدید اپل می‌شود، این سؤال در ذهن همه شکل می‌گیرد که آیا آن محصول انقلابی خواهد بود؟ حقیقت این است که چیزی معلوم نیست. در دنیای امروز تلفن‌های هوشمند، تغییراتی که در نسل‌های جدید محصولات مختلف می‌بینیم، قابل پیش‌بینی شده‌اند: پردازنده سریع‌تر و احتمالاً با تعداد هسته‌های پردازشی بیشتر، نمایشگر بزرگتر و یا با کیفیت‌تر، رم بالاتر، قابلیت‌های مخابراتی بهتر، نرم‌افزارهای جدیدتر و ... (بقیه‌اش با شما)

نکته این است که در آیفون 4، فقط یک ویژگی خیلی متمایز وجود داشت که آن را "انقلابی" جلوه داد و آن هم نمایشگر رتینا بود. سپس در آیفون 4S اپل Siri را رو کرد. و حالا بحث بر سر این است که ویژگی خیره‌کننده بعدی که بتواند بهانه‌ای برای زدن برچسب "انقلابی" بر روی آیفون 5 باشد چیست؟ آیا یک نمایشگر لمسی با قابلیت تشخیص اثر انگشت در راه است؟ چون اپل اخیراً کمپانی authentec را که در این زمینه فعال است خریده. ولی مشخص نیست که چه زمانی و به چه شکلی از تکنولوژی‌های آن در محصولات خود استفاده کند.

برای فهمیدن اینکه آیفون 5 نیز یک ویژگی منحصر به فرد خواهد داشت یا نه باید یک روز دیگر صبر کنیم. اگر آیفون 5 چنین ویژگی خاصی را نداشته باشد، رسانه‌ها ناامید خواهند شد و جوی از ناامیدی را هم برای مصرف‌کنندگان به وجود خواهند آورد. احتمالاً پرسیده خواهد شد که چرا NFC غایب است؟ چرا نمایشگر به اندازه کافی بزرگ نیست؟ چرا دوربین مگاپیکسل‌های بیشتری ندارد؟ و غیره. آن عده‌ای را از یادمان نرود که باز هم خواهند گفت: «بعد از رفتن استیو جابز، اپل دیگر آن جادوی قدیم خود را از دست داده و در حال سقوط است؛ و سامسونگ و HTC و سایرین از اپل جلو زده‌اند.»

با این وجود، این حرف‌ها اهمیتی نخواهد داشت. به دنبال عرضه آیفون 5، رکوردها بار دیگر جابجا می‌شوند، اپل سود بازار را قبضه خواهد کرد و مشتریان باسابقه و وفادار کمپانی راضی خواهند بود. منفی‌خوانی‌های 23 شهریور هم در 24 شهریور کاغذ باطله‌ای بیش نخواهند بود.

می‌پرسید چرا؟ پاسخ ساده است؛ چون اپل دستگاه‌هایش را برای رسانه‌ها یا جامعه گیک‌ها درست نمی‌کند. بلکه آنها را برای بخش دیگر بازار درست می‌کند، آن بخش بزرگتر یعنی مردم عادی. کسانی که وقت و حوصله برای دستکاری گجت‌های خود را ندارند. کسانی که مینیمال فکر می‌کنند، و گجت‌ها را برای استفاده و مصرف می‌خرند، نه برای اینکه صبح تا شب، وقت‌شان را صرف دستکاری آنها کنند.

از بحث مصرف‌کنندگان که فارغ شویم، می‌رسیم به رقبا. چشم بسته می‌توان گفت که مهمترین چیزی که رقبای اپل به آن چشم دوخته‌اند مشخصات سخت‌افزاری و فنی نیست. بلکه طراحی محصول جدید و نوآوری‌های آن است. آنها منتظر هستند تا ببینند اپل چه می‌کند تا باز هم به قول خودشان از محصولات این کمپانی الهام بگیرند. با این حال باید بیش از پیش در این کار حواسشان را جمع کنند یا اینکه به دنبال پرورش ایده‌های خود بروند. اپل به قول استیو جابز «تلفن را دوباره اختراع کرد.» اغراق در این جمله همان‌قدر مشهود است که تأثیر سلیقه طراحان اپل بر طراحی محصولات رقبا.

به یاد داشته باشید که ذائقه بشر با اختراع‌ها و نوآوری‌های پشت سر هم جور در نمی‌آید، بلکه بیشتر با "تکامل" چیزهای فعلی سازگار است. برای همین هم باید منتظر ماند و دید که اپل چه موقع دوباره یک چیز واقعاً متمایز و انقلابی رو می‌کند. تا آن موقع، "هر محصول یک ویژگی برجسته" استراتژی گام به گام اپل برای تکامل محصولاتش باقی خواهد ماند.


منبع : نارنجی


نوشته شده توسط: سینا * | آخرین ویرایش:- | نظرات ()